Friday 4 November 2011

Guru Dicekik, Ditampar dan Dimaki oleh Bapa Pelajar

Senario guru dicekik, ditampar dan dimaki oleh bapa pelajar bukanlah sesuatu yang mengejutkan kita lagi. Inilah di antara isu yang berlaku tengah hari tadi di suatu sekolah di Pulau Pinang. Guru diumpama tiada nilai dan harga diri lagi pada pandangan sebahagian ibu bapa atau waris pelajar. Malah isu guru dimaki, diugut dan dicaci hina oleh para pelajar juga umpama tiada sempadannya lagi.

Hal ini memerlukan banyak pihak untuk serta merta masuk campur. Hal ini tidak boleh dipinggirkan lagi atau dianggap sebagai suatu isu terpencil. Hal ini perlu menjadi isu negara. Guru yang seharusnya dihormati dan diagungkan sebagai pendita ilmu telah dinafikan haknya. Akhirnya pelajar tidak hanya gagal dalam akademiknya malah tidak mempunyai nilai modal insan yang diaspirasikan oleh pihak kerajaan. Kemenjadian pelajar yang diidamkan hancur musnah.

Saya melihat isu ini suatu yang amat penting ekoran daripada kegagalan sekolah menghasilkan peribadi insaniah pelajarlah, maka masyarakat awam akan picang. Pelajar ini akan membina keluarga yang akhirnya menjadi bapa kepada anaknya. Adakah mereka tidak akan meniru perlakuan bapanya yang dahulunya pernah mencekik, menampar dan memaki guru? Bersamalah kita renung-renungkan hal ini.

Peranan pihak sekolah perlulah terus dinamik dan seiring dengan hasrat kerajaan. Pengetua dan pihak pengurusan perlulah berani berubah. Jangan takut untuk melaporkan kepada pihak di Jabatan dan Kementerian demi kebajikan guru dan semua warga sekolah. Adakah jika hendak mengejar status "Pengetua Cemerlang" hal disiplin begini terus disapu di bawah karpet? Hal guru adalah hal maruah keguruan yang tiada tolok gantinya. "Guru Adalah Pembela Negara".

No comments:

Post a Comment