Sunday 20 November 2011

Etika Pakaian - Guru Wajib Jaga

Usaha untuk memartabatkan pendidikan memerlukan suatu transformasi yang menyeluruh serta seragam. Di dalam era transformasi kerajaan kini, setiap antara kita kena bersatu dan selaras dalam semua pendapat yang boleh membawa kepada kebaikan bersama.

Hari ini saya ingin menarik perhatian pembaca berkitan etika berpakaian kepada semua guru. Aspek ini adalah berkaitan berpakaian semasa di sekolah atau berkursus. Sikap kebanyakan guru sekarang yang mengabaikan etika berpakain ini dilihat semakin menjadi-jadi. Guru harus menyedari bahawa tanggungjawab guru sebagai "role-model" adalah amat penting.

Dalam kalangan guru lelaki, isu berpakain tidaklah serius sangat walaupun memang ada. Kebanyakan kes yang saya lihat adalah aspek rambut yang mencacak ala ultraman, rambut berwarna, rambut agak panjang, berbaju kemeja sempit, baju lengan pendek tapi bertali leher, bertali pinggan "buckle" besar. bersandel, dan sebagainya lagi.

Dalam kalangan guru wanita, isu tidak memenuhi etika berpakaian agak serius. Ini perlukan usaha yang bersepadu di antara Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran dan Kementerian Pelajaran Malaysia untuk menegaskan hal ini. Di antara yang biasa berlaku dalam kalangan guru wanita adalah rambut berfesyen keterlaluan, rambut berwarna, bagi yang bertudung - berwarna-warni keterlaluan, berkelip-kelip dengan manik yang banyak dan berjurai-jurai. Baju dalam kalangan guru wanita bukan Islam biasanya tidak berkolar, berlengan pendek, ketat, "lowered" bahagian dada, berskirt atas lutut, berbelah di bahagian skirt dan sebagainya lagi.

Guru wajib sentiasa berhati-hati dalam berketrampilan dan berpakaian. Etika sebagai guru Malaysia tidak harus diabaikan. Sebahagian perkara di atas boleh mengundang gangguan dalam pembelajaran dan pengajaran (P&P). Pelajar tidak dapat memberikan fokus yang lebih kepada P&P sekiranya cara berpakaian guru agak keterlaluan. Bersamalah guru kita fikirkan hal ini. Ingatlah bahawa "Guru adalah penjana transformasi pendidikan negara"

No comments:

Post a Comment