Saturday 19 November 2011

Tukarkan Guru Yang Mengalami Sindrom Kompetensi Terbiar

Saya ingin menarik perhatian pembaca semua berkaitan guru-guru yang mengalami sindrom kompetensi terbiar di sesebuah sekolah. Hal ini perlu ditangani oleh pihak Kementerian Pelajaran dengan segera dalam usaha memartabatkan bidang pendidikan negara. Sindrom Kompetensi Terbiar berkait rapat dengan prestasi guru yang agak "mandom". Hal ini boleh wujud disebabkan banyak keadaan. Faktor telah berada lama di sesebuah sekolah diikuti dengan rasa senioriti dan rasa sudah selamat dalam kerjaya kekadang boleh mengundang rasa tidak perlu bertungkus lumus lagi. Cukuplah sekadar buat yang asas dan termampu. Tiada usaha lagi untuk melangkaui standard yang ditetapkan.

Guru-guru sedemikian jika terus dibiarkan di sesuatu sekolah boleh menjadi parasit atau virus kepada guru-guru lain serta sekolah pihak sekolah sendiri. Proses Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) yang telah bermula tahun 2012 bagi tingkatan satu dan sepenuhnya PBS pada tahun 2016 di sekolah menengah bakal menerima mehnahnya sekiranya guru sebegini terus berada di sekolah tersebut. Pertukaran ke sekolah lain adalah cadangan awal mengatasi isu ini. Ini disebabkan perubahan tempat mampu menjana guru "mandom" berkenaan menghirup udara baru dan melebarkan sayap kerjaya mereka. Sekaligus, memperbaiki prestasi sekolah di mata masyarakat.

Apa yang membimbangkan guru-guru dalam kategori tersebut biasanya telah berada di DG44 dan DG48 atau DG52. Justeru mungkin kedapatan pengetua yang merasakan agak berat untuk mencadangkan perpindahan mereka atas banyak alasan-alasan personel guru berkenaan. Namun, saya masih menggesa pihak berwajib memainkan peranan utama demi maruah pendidikan dan mencapai Hasrat Haluan Kerja Pendidikan yang telah diamanatkan kepada kita oleh Dato' Abdul Ghafar Bin Mahmud. Akhirul kalam, semoga kita berani berubah kepada kebaikan.

No comments:

Post a Comment