Tuesday 15 November 2011

Papan Putih versus Papan Hitam

Dalam zaman digital kini adakah masih kedapatan sekolah di sebuah bandaraya yang menggunakan papan hitam sebagai medium pengajaran dan pembelajaran? Mungkin ramai yang mengungkapkan hal ini hanyalah suatu fantasi..., namun tahukah anda bahawa ianya adalah sesuatu yang realiti. Dari sudut pandangan saya, seandainya hal ini berlaku di kawasan yang terlalu jauh di pedalaman maka ianya masih boleh diterima. Tetapi sekiranya hal sebegini berlaku di sebuah sekolah di kawasan bandaraya, adakah ini masih wajar?

Pada hemat saya, isu sebegini tidak wajar berlaku. Bayangkanlah saya yang baru sehari-dua menggunakan papan hitam tersebut terus dijangkiti batuk. Justeru, pihak tertentu perlu lebih proaktif dalam menangani hal ini. Janganlah kerana kekangan kewangan, kebajikan guru malah semua murid tergadai. Kesihatan semua pihak lebih aula didahulukan. Isu papan putih versus papan hitam tidak harus timbul lagi.

Pendidikan masa kini lebih menjurus kepada konteks kreativiti, inovasi dan nilai tinggi. Oleh yang demikian, prasarana asas perlulah juga tampak kreatif dan inovatif. Penggunaan layar putih bersama LCD seharusnya mendepani pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah masa kini. Sedikit pelaburan yang kita korbankan kepada pendidikan masa kini bakal menujahkan anjakan berganda kepada warga murid khususnya dan semua warga guru amnya.

No comments:

Post a Comment