Sunday 6 November 2011

Pengorbanan Guru Tiada Galang Gantinya

Hari ini merupakan hari kedua untuk sambutan Hari Raya Aidil Adha di Malaysia. Hari Raya Aidil Adha ini sering dikaitkan dengan pengorbanan Nabi Allah Ibrahim a.s. bersama anaknya Nabi Allah Ismail a.s. Pengorbanan seorang ayah yang sanggup dan nekad untuk menyembelih anaknya kerana melaksanakan perintah daripada Allah S.W.T. Malah yang lebih menyayat hati semua insan adalah apabila anaknya sendiri dengan penuh keinsafan dan keredhaan kepada Allah merelakan malah meminta ayahnya agar melaksanakan tuntutan yang Esa itu tanpa sebarang keraguan lagi.

Pengorbanan sememangnya berlaku di mana-mana sahaja di dalam dunia ini. Ada pepatah yang mengatakan; "Perjuangan memerlukan orang yang berkorban, orang yang berkorban pastinya terkorban, terkorban adalah asam garam dalam perjuangan". Namun jika hal ini saya ingin kaitkan dengan pengorbanan guru, adakah kita semua rela untuk guru juga terkorban seperti perajurit yang berjuang di medan peperangan?

Namun, secara tersiratnya begitulah pengorbanan yang dilalui dan dirasai oleh para guru masa kini. Banyak dugaan yang datang menjenguk mereka. Aspek hinaan, kata cerca, maki hamun serta ugutan cedera malah bunuh daripada sebahagian para pelajar malah ibu bapa juga begitu acap bermain di bibir mereka. Tiada sekelumit pun rasa segan, silu dan malu kepada para guru yang selama ini bertungkus lumus mendidik dan membimbing anak-anak mereka.

Saya teringatkan kisah bagaimana kebanyakan penduduk di Kepulauan Solomon yang ingin menebangkan hutan rimba mereka untuk tujuan pertanian. Apa yang telah mereka lakukan? Mungkin anda akan terkejut dengan pernyataan saya ini. Mereka hanya pergi kepada setiap pokok yang ada di hutan itu lalu memaki hamun, mencerca dan berkata kesat kepada pokok-pokok tersebut. Hari demi hari mereka masuk ke hutan dan melakukan hal yang sama. Apa yang memeranjatkan kita adalah pokok-pokok hutan tersebut semuanya layu dan mati.

Beginikah yang ingin kita saksikan kepada generasi guru masa kini? Sebahagian para pelajar dan ibu bapa yang beginilah yang akan meruntuhkan institusi keguruan yang mana jika dibandingkan dalam era 50an, 60an dan 70an, guru adalah individu dan kerjaya yang amat dipuja dan disanjung oleh masyarakat negara kita. Sayugia diingatkan bahawa, tanpa guru hilanglah cahaya ilmu, dan bila hilangnya cahaya ilmu maka akan gelaplah hati masyarakat. Masyarakat yang gelap hati adalah masyarakat yang rosak dan akan membinasakan negara. Justeru itu, fikir-fikrkanlah hal ini.

No comments:

Post a Comment