Monday 14 November 2011

Hebatnya Budaya Hormat Guru Di SMJK Chung Hwa Concusian (CF) Pulau Pinang

Sekilas tajuk di atas sudah pasti ramai yang tertanya-tanya apakah isu yang ingin saya utarakan kali ini. Saya terpanggil untuk menulis isu ini apabila saya terlibat sebagai pengawas Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang sedang berjalan mulai semalam iaitu 14 November 2011 sehingga 14 Disember 2011 kelak.

Disebabkan ini pengalaman pertama saya mengawasi Peperiksaan Awam di Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Chung Hwa Confusian (CF), saya pun membuat beberapa andaian sendiri. Telahan saya mungkin budaya di sekolah SMJK tidaklah jaun bezanya dengan SMK harian yang lain. Namun alangkah terperanjatnya saya apabila sering disapa oleh para pelajarnya dengan ucapan "Selamat Pagi". Ini ditambah dengan setiap kali saya mengedarkan kertas soalan peperiksaan atau buku jawapan atau kertas jawapan objektif atau apa pun lah benda, yang pasti ramai yang mengucapkan "Thank You Sir".

Hati mana yang tak terdetik bila diperlakukan sedemikian rupa. Saya selama ini di sekolah SMK yang rata-ratanya ramai Melayu atau Muslim, begitu ketandusan senario tersebut. Kekadang beginilah kesan pemupukan budaya yang telah dicanai dan mencengkam di bumi SMJK Chung Hwa Confusian (CF). Sesekali saya bertanya kepada diri sendiri "Benarkah aku lihat dan nampak ini? Adakah aku sedang bermimpi?" Saya selaku orang Islam terfikir juga "Kadang kala orang yang BUKAN ISLAM itu lebih ISLAMnya daripada orang ISLAM sendiri".

Tuntasnya di sini, sesuatu budaya (dalam kes ini adalah budaya hormat) adalah proses pemupukan yang berterusan, di mana budaya itu telah sebati dalam setiap warganya dan telah mewarnai wilayahnya. Atas kelangsungan tersebut, wilayah yang lain turut merasai tempiasnya. Semoga kita semua dapat mengambil ikhtibar dari peristiwa yang baru saya kongsikan bersama ini. Tahniah buat semua warga SMJK Chung Hwa CONFUSIAN (CF) Pulau Pinang. SALAM HORMAT.

No comments:

Post a Comment