Tuesday 8 November 2011

Beri Banyak Ruang Dan Peluang Kepada Guru Disiplin

Hari ini saya terpanggil untuk membahaskan isu berkaitan guru disiplin. Peranan yang dimainkan oleh guru disiplin  di sekolah sebenarnya terlalu besar untuk sesebuah organisasi sekolah, namun peranan mereka sering diperkecilkan. Guru-guru lain yang tidak terlibat secara langsung bersama Unit Disiplin perlulah menyedari bahawa peranan dan tanggungjawab sebagai guru disiplin bukanlah mudah, malah penuh dengan onak, cabaran, serta memerlukan ketahanan emosi dan jiwa yang kental.

 Memandangkan masa yang begitu banyak mereka perlukan dalam menyelia tugasan mereka sebagai guru disiplin, adalah disarankan masa mengajar mereka dikurangkan (mungkin maksimanya 12 waktu seminggu). Mereka juga seharusnya tidak diberi tanggungjawab untuk memegang jawatan sebagai guru tingkatan pertama. Selain itu, tugas-tugas pentadbiran lain hendaklah dikecualikan buat mereka. Saranan saya ini adalah bertujuan untuk memastikan mereka iaitu guru disiplin berupaya menjana sepenuh tenaga, idea dan keringat mereka dalam mendidik disiplin semua pelajar di sekolah mereka.

Mungkin kita merasakan bahawa hal ini tidak begitu adil kepada guru lain, namun ingin diingatkan bahawa hal disiplin pelajar tidaklah semudah dan sesingkat masa seandainya kita ingin menguruskan hal-hal pengurusan dan pentadbiran. Banyak prosedur, pendekatan dan peraturan yang perlu mereka patuhi. Pengurusan dokumen disiplin juga perlu teratur, mudah diakses dan sistematik. Justeru, sokongan dan dokongan pengurusan sekolah mempertimbangkan masa mereka untuk melaksanakan tanggungjawab tersebut perlulah tinggi. Sebagai contoh, untuk kes-kes pelajar yang mempunyai salah laku disiplin yang berat, maka masa yang diperlukan oleh guru displin agak lebih panjang. Baru-baru ini seorang rakan saya yang juga adalah seorang guru disiplin telah diugut oleh ibu bapa pelajar. Guru ini kemudiannya telah ke Balai Polis untuk membuat repot polis, memberi keterangan, membuat kawat cam dan beberapa prosedur polis lain. Beliau telah menghabiskan lebih 24 jam masa beliau berkaitan isu ini sahaja.

Oleh itu, saya ingin menyeru kepada semua pihak khususnya pihak pentadbiran sekolah agar melihat isu ini dalam perpektif kebajikan dan rasa kebersamaan kepada semua guru disiplin. Mereka adalah tonggak kepada disiplin di sekolah. Andai isu displin sekolah baik dan terkawal, barulah aspek pengajaran dan pembelajaran (P&P) serta ko-kurikulum dapat berjalan dengan lancar, berkesan dan bermakna. Akhir kata, marilah kita menghargai tugasan dan tanggungjawab mereka yang mewakili kita berkaitan disiplin untuk kebaikan sekolah dan negara.

No comments:

Post a Comment