Tuesday 22 November 2011

Guru - Istimewa dan Berbeza

"Guru - Istimewa dan Berbeza". Inilah antara ringkasan ungkapan YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Menteri Pelajaran baru-baru ini ekoran isu 9 jam waktu bertugas guru yang dihebohkan untuk mula dilaksanakan di beberapa buah negeri.

Masyarakat harus memahami keunikan tugas guru berbanding tugas-tugas dalam jawatan lain. Pekerjaan guru terlalu istimewa dan amat berbeza daripada yang lain. Peranan guru bukan sahaja perlu menyampaikan ilmu pengetahuan dan kemahiran, malah melangkaui daripada itu. Guru perlu juga membentuk akhlak dan sahsiah serta keterampilan pelajar. Guru adalah juga motivator dan pemudahcara. Guru juga doktor bila ada pelajar yang cedera ringan, realitinya guru juga adalah segala-galanya.

Mungkin ramai yang tidak mengetahui betapa rencamnya tugas seorang guru. Saya yang pernah bekerja dalam beberapa bidang sebelum ini, bila mana terjun di bidang keguruan saya dapat merasai cabaran menjadi guru adalah lebih getir. Justeru itu, mana-mana pihak usahlah mempertikaikan waktu bekerja guru. Hakikatnya tugas guru adalah "endless". Banyak yang kena dibawa dan disiapkan di rumah. Semasa cuti persekolahan pula terdapat tugas-tugas lain seperti guru bertugas, pengawas peperiksaan dan pemeriksa kertas peperiksaan.

Apa pun yang diharapkan, peranan guru akan terus dimartabatkan seperti di era zaman 50an dan 60an. Masyarakat menghormati guru dalam semua aspek kehidupan. Guru adalah institusi yang penting dalam membentuk kemenjadian murid. Kepada semua guru laungkanlah "Saya bangga menjadi seorang guru"

No comments:

Post a Comment