Friday 28 October 2011

Hentikan "Bangau-ing"

Sepintas lalu, perkataan "bangau-ing" tersebut tidak dapat kita fahami maksudnya. Namun istilah ini saya acapkali gunakan kepada para pelajar yang selalu menyalahkan rakan atau individu lain di atas sebarang nasihat atau teguran yang telah saya berikan kepada mereka.

Inilah di antara wabak penyakit yang sedang di alami oleh para pelajar khususnya buat pelajar yang seringkali melakukan salah laku disiplin. Menyalahkan orang lain atau mengaitkan individu lain atas salah laku yang telah mereka lakukan tersebut adalah di antara salah satu mekanisme bela diri menurut pendekatan kaunseling. Namun, saya lebih suka menyebutnya sebagai "bangau-ing" iaitu rentetan cerita bangau yang kita fahami melalui episod bertajuk "Bangau Oh Bangau".

"Bangau Oh Bangau" ini merupakan suatu cerita rakyat yang amat popular bagi menggambarkan bagaimana bangau beserta rakan-rakannya yang lain saling salah menyalahkan di antara satu sama lain dalam usaha menyelesaikan masalah mengapa bangau tidak mahu makan.

Hal ini telah menjadi ikutan kepada para pelajar masa kini malah gejala "bangau-ing" ini tidak disedari oleh para pelajar merupakan suatu tingkahlaku yang amat buruk dan mencemar diri sendiri. Amalan "bangau-ing" dalam kalangan pelajar perlu dihentikan dengan segera.

No comments:

Post a Comment