Friday 28 October 2011

Guru Wajib Meneruskan Pengajian Ke Peringkat PhD

Sebagai warga guru, saya sememangnya bersetuju bahawa semua guru wajib menyambung pengajian sehingga peringkat Ijazah Doktor Falsafah (PhD).

Peranan guru di sekolah amat sibuk. Namun sebagai pemangkin untuk diri sendiri dan para pelajar, usaha setiap guru untuk menyambungkan pengajian sehingga peringkat PhD mampu mengubah dimensi pendidikan negara. Jika proses pengantarabangsaan begitu ditekankan di peringkat Institusi Pengajian Tinggi (IPT), proses pengantarabangsaan juga perlu dikembangkan sehingga peringkat sekolah.

Cabaran terbesar kepada sistem pendidikan negara adalah dalam mana, semua warga pendidiknya mampu mempunyai kelulusan yang tinggi, pengalaman yang mantap serta kepelbagaian kebolehan lain. Sekiranya ini boleh dijelmakan kepada realiti kelak, isu seperti wujudnya sekolah antarabangsa dapat diisi oleh sekolah-sekolah sedia ada.

Dalam berkongsi isu ini, saya sertakan beberapa pernyataan Richard Crawford iaitu seorang perunding pengurusan dan perancangan strategik. Di antara titipan beliau dalam bukunya yang bertajuk In The Era of Human Capital 21 berbunyi seperti berikut:- ‘Physical capital depreciates, and so does human capital…However, the major problem of human capital depreciation is not the process of physical aging: it is the rapid obsolescence of knowledge and technology.  As the development of new knowledge and new technology accelerates, it is harder for the experience knowledge worker to keep up in his or her field. The only way for knowledge workers to maintain their skills and knowledge and be effective human capital is to engage in lifelong learning, which will affect workers as individuals and as employers and employees.’

No comments:

Post a Comment