Friday 28 October 2011

Guru Sebagai "Baby-sitter"?

Benarkah tugas guru sekarang adalah lebih kepada sebagai "baby-sitter"?

Mungkin ramai dalam kalangan kita sebagai guru tidak menyedarinya. Namun begitu, hal ini amat ketara sekiranya guru berkenaan mengajar di sekolah-sekolah harian biasa.

Isu ini saya timbulkan memandangkan acapkali terdapatnya para ibu bapa bagi pelajar tertentu mendefinasikan sekolah sebagai tempat di mana anaknya akan berada lebih selamat di dalam sekolah berbanding sekiranya tinggal di rumah sepanjang waktu mereka (ibu bapa) bekerja. Hal ini bukanlah sesuatu yang salah, namun sekiranya kehadiran anak-anak mereka ke sekolah dengan tanpa minat untuk belajar, sering menimbulkan masalah disiplin atau hanya tidur di dalam kelas sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P) dijalankan, adakah semua ini wajar?

Peranan ibu bapa sebagai pendidik yang utama kepada setiap anaknya perlu dikembalikan. Guru masa kini hanyalah fasilitator kepada para pelajar, bukan "baby-sitter". Justeru. penggemblengan segala fikiran, usaha, dan mekanisme yang perlu diguna pakai bagi kedua-dua pihak perlulah selari dan jelas. Diharapkan para ibu bapa mampu membantu guru dalam mendidik anak bangsa yang berilmu dan berakhlak mulia. 

No comments:

Post a Comment